poniedziałek, 27 lutego 2012

Muzyka na przedwiośnie (i nie tylko...) – cz. 1.

Wiosna zbliża się wielkimi krokami: słońca coraz więcej, śnieg topnieje, bociany już w drodze (a pierwsze już nawet przyleciały!)...

W związku z tym – porcja muzyki. Dziś – głos męski, którego właściciel nazywa się Lars Winnerbäck i wygląda tak:














Ten urodzony w 1975 roku muzyk wychował się w mieście Linköping. Pierwsze kroki w muzyce stawiał w licealnym zespole punkowym Snoddas. Jak na młodzieżową punkową ekipę przystało, chłopaki częściowo hołdowały najlepszym zasadom gatunku (zawartym w haśle trzy akordy, darcie mordy). Jednakże w twórczości kapeli można również dostrzec pewne nietypowe elementy kompozycyjne. Oto próbki:

Prefekt by Snoddas on Grooveshark



Prinsessor by Snoddas on Grooveshark

Zespół rozpadł się po nagraniu dwóch kaset-demówek i jednej płyty. Lars na szczęście nie zasypiał gruszek w popiele i z marszu nagrał w 1996 roku, w wieku 21 lat, swą pierwszą solowa płytę Dans med svåra steg (Taniec z trudnymi krokami). Słychać tu zupełnie inną stylistykę, ot, chociażby w utworze o dojrzewaniu:

Eldvakt by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Lub też w zapisie pewnego związku damsko-męskiego:

Under månen by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Nadmienić trzeba, iż płyta ta nagrywana była w najtańszym studio w Linköping, a muzycy to grający za darmo przyjaciele artysty. Wynik okazał się całkiem zacny.

Druga płyta, Rusningstrafik (Ruch w godzinach szczytu), była już nagrana w warunkach bardziej korzystnych finansowo. Znalazł się na niej chociażby taki utwór o apatii:

Ingen har lust by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Oraz dwie kompozycje o miejskiej melancholii, z których pierwsza jest wolna...

Rusningstrafik by Lars Winnerbäck on Grooveshark

a druga – żywa:
 
Höst på min planet by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Z kolei na następnym albumie, Med solen i ögonen (Ze słońcem w oczach) z 1998 roku, Winnerbäck w tekstach wciela się w kilkoro postaci płci obojga. Jedną z takich bohaterek jest nastoletnia nierozumiana przez mamę dziewczyna:

Mamma är säkert nöjd by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Z kolei poniższa piosenka opisuje nastrój młodzieży (znów!), tym razem męskiej, którzy czują, że świat jest u ich stóp:

Solen i ögonen by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Na płycie znalazł się również świetny duet Larsa z Idde Schultz, będący porównaniem szukania miłości do polowania na motyla:

Att Fånga En Fjäril by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Ostatni krążek artysty w minionym stuleciu, Kom (Przyjdź), również zawiera kilka perełek. Pierwsza z nich to ironiczne spojrzenie na wielkomiejskie życie w Sztokholmie:

I Stockholm by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Kolejny utwór jest żarliwym (w skandynawskim, oczywiście, tego słowa znaczeniu) wyznaniem miłosnym:

Du Får Mig by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Inna z kolei kompozycja, nawiązując do szwedzkiego hymnu, okazuje się być umiarkowaną krytyką współczesnego szwedzkiego społeczeństwa:

Du Gamla Fria Nord by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Wreszcie, piosenka o tęsknocie i piciu grzańca na balkonie (idealne na przedwiosenny klimat):

Hugger i sten by Lars Winnerbäck on Grooveshark

CDN.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz