wtorek, 28 lutego 2012

Muzyka na przedwiośnie (i nie tylko...) – cz. 2.

Nowe stulecie (a nawet tysiąclecie) Winnerbäck przywitał albumem Singel (po polsku Singiel), złośliwie nazywany przez resztę zespołu najdroższym ogłoszeniem towarzyskim na świecie”. Na ironię, w momencie wydania płyty Lars był już usidlony przez wybrankę serca... Sam zaś krążek, co ciekawe, nagrano w studio na setkę”, czyli rejestrowano grę wszystkich muzyków jednocześnie, jakby na koncercie. Rzecz to rzadka w dzisiejszym przemyśle muzycznym. Słuchacze docenili zabieg – Singel trafił na pierwsze miejsce szwedzkiej listy przebojów. Choć przyznać muszę, iż dla mnie to na razie najsłabszy album Larsa... 

För Den Som Letar by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Om Tiden Vill Ifatt by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Lovesång by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Kolejny krążek, Söndermarken, powstał w Kopenhadze w hotelu Ottilia" koło parku Søndermarken stąd, możemy domniemywać, artysta zaczerpnął pomysł na tytuł. Na fali sukcesu również i ta płyta trafiła na pierwsze miejsce najlepiej sprzedających się albumów w Szwecji. Słychać wyraźnie wyciszenie muzyków oraz, ponownie, pewną melancholię.
 
Över Gränsen by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Timglas by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Söndermarken by Lars Winnerbäck on Grooveshark

W 2004 roku Winnerbäck zdecydował się wydać płytę, na której z założenia miał być jedynym muzykiem, lecz w trakcie realizacji dołączyli również inni instrumentaliści. Album Vatten under broarna (Woda pod mostami) już tradycyjnie wylądował na szczycie szwedzkich muzycznych bestsellerów. Płyta promowana była przez trasę koncertową, na której artysta po raz pierwszy występował samotnie na scenie. Tytuł tournée był znamienny: Stackars hela Sverige (Biedna cała Szwecja)... Cóż – może nazwa miała związek z narodzinami pierworodnego syna artysty w tymże roku... Jakikolwiek nastrój autora nie był, album powstał pierwszorzędny. Oto kilka próbek:

Se Dig Om by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Elegi by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Stackars by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Hon kommer från främmande vidder by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Mareld by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Kolejny album, Daugava z 2007 roku, był w warstwie tekstowej zainspirowany Europą Środkową i Wschodnią, natomiast w sferze muzycznej – Irlandią (tam był nagrywany). Osobiście uważam tę płytę za opus magnum artysty. W charakterze dowodu piosenka o Krakowie:

Min Helande Tröst by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Albo takie utwory nieomal z Zielonej Wyspy rodem:  

Farväl Jupiter by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Jag Har Väntat På Ett Regn by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Tidvis by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Och det blåser genom hallen by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Kom hem nu by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Ostatnia piosenka, mimo, iż rozpoczyna się na irlandzką modłę, traktuje o Rydze. Ot, taki eklektyzm. Na szczęście, nie samą Irlandią (nawet na płycie o celtyckich korzeniach) człowiek żyje:

Om Du Lämnade Mig Nu by Lars Winnerbäck on Grooveshark

En Tätort På En Slätt by Lars Winnerbäck on Grooveshark

Miejsce na liście sprzedaży płyt – dla odmiany pierwsze. Wart odnotowania jest fakt, iż cały dochód z wydanego po Daugavie singla Stimmor został przekazany na rzecz Amnesty International.

Wreszcie, ostatnia (na razie) płyta artysty o przydługawym tytule Tänk om jag ångrar mig, och sen ångrar mig igen (Wyobraź sobie, że zmieniam zdanie, a potem znów zmieniam zdanie) z 2009 roku również zawiera kilka ciekawych kompozycji.

Du som reser mig by Lars Winnerbäck on Grooveshark





Lars Winnerbäck jest jednym z najbardziej znanych muzyków w Szwecji. I nic to, że jego głos nie jest, delikatnie mówiąc, najmocniejszy. Nic to, że muzycznie kompozycje opierają się raptem na kilku akordach. Ważne jest przesłanie i trafiający w mentalność skandynawską klimat utworów.

Mam nadzieję, że powyższe dźwięki pomogą Wam lżej znieść czas oczekiwania na wiosnę.

Na zakończenie – z ostatniej płyty i z kopem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz